Image
budynek

Niecodziennik #6 - Przyszłość w teatrze

Kultura Futura Przyszłość w teatrze

Co w teatrze piszczy? Czy w dobie netflixa  przyszłość sceny wisi na włosku? Czy stać na nas na awangardę w sztuce? Czy w teatrze jest miejsce na nowe technologie? - Na te i inne pytania szukaliśmy w tym miesiącu podczas rozmów z naszymi gośćmi  - zapraszamy do podsumowania. 
 

Nastaną nowe czasy dla teatru. Dzięki twórczej pasji, zdolnościom adaptacyjnym i wizjonerskim podejściu, teatr staje się dynamiczną i zaskakującą dziedziną sztuki, gotową na zmierzenie się z wyzwaniami przyszłości.

W tym miesiącu porozmawialiśmy z naszymi gośćmi o fascynujących trendach i innowacjach, kształtujących przyszłość i unikalność teatru. Zbadaliśmy, jak technologia i sztuka mogą wzajemnie się przenikać, przyczyniając się do powstawania unikalnych i niezapomnianych doświadczeń teatralnych. Odkryliśmy  również, jak klasyka teatralna ewoluuje, inspirując się duchem nowoczesności, bez utraty swojej esencji.

Przygotuj się na podróż po nieznanym terenie teatru, gdzie granice między światem rzeczywistym a wirtualnym, tradycją a innowacją, zacierają się, otwierając drzwi do magicznych i poruszających doświadczeń scenicznych.



1. Roztańczone życie w Carte Blanche -rozmowa z Dawidem Lorencem 


O przyszłości teatru tańca, zachodzących zmianach w kulturze z użyciem technologii i współpracy z zespole międzynarodowym w rozmowie z Natalią Podymą opowiadał  Dawid Lorenc - tancerz norweskiego narodowego zespołu tańca współczesnego -  Carte Blanche.
Zespół Carte Blanche określany mianem prekursora innowacji, prezentacji i rozwoju tańca, jest jednym z głównych  partnerów projektu “Kultura Futura”. Już tej jesieni na deskach Małopolskiego Ogrodu Sztuki (MOS) zagrany zostanie spektakl GAME, którego pomysłodawcą, choreografem i wykonawcą jest Dawid Lorenc.

Image
dawid

“[NP]  Myślisz, że jesteśmy w stanie przewidzieć jak teatr będzie wyglądał za 20 lat? 

[DL] Za 20 lat teatr prawdopodobnie będzie jeszcze bardziej interdyscyplinarny i zintegrowany z nowymi technologiami. Rewolucja technologiczna w kulturze rozpoczęła się już wiele lat temu i wciąż nabiera rozpędu wraz z postępem nauki.  Prędzej czy później hologramy, rzeczywistość wirtualna i rozszerzona, a także roboty i sztuczna inteligencja zagoszczą na scenie jako artyści. Nie sądzę jednak, żeby roboty zdominowały teatr. W sztuce istotne są emocje, a od tych maszyny są jeszcze daleko. Na tak zwane AGI (artificial general intelligence) o świadomości dorównującej ludzkiej będziemy musieli poczekać kilkadziesiąt lub kilkaset lat. Bardziej prawdopodobne jest, że ludzie zamienią się w genetycznie zmodyfikowane cyborgi, posiadające szereg ulepszeń i znacznie dłuższe życie.”

Jeśli są Państwo ciekawi całej rozmowy zapraszamy tutaj. 

2. Czy stać nas na awangardę w sztuce?

A co gdyby zaprosić widza do podglądania? I zaangażować do obserwacji procesu powstawania spektaklu od środka? Niczego i nikogo nie ukrywać, nawet scenografii, która buduje się na oczach widza? O Cloud Theatre - swoim awangardowym pomyśle, procesie realizacji spektakli, tworzeniu w offowym nurcie i podążaniu za swoimi przekonaniami  rozmawiał z nami Teo Dumski - Chomiak - aktor, reżyser i twórca inter multimedialnego teatru. 

“Dla mnie prawda w teatrze jest czymś absolutnie świętym. Dla mnie nie ma teatru bez prawdy. Dla mnie technologia, która zaczyna automatyzować i mechanizacja w teatrze zabija teatr. Może docieramy do czasów, w których mechanizacja tak dobrze naśladuje prawdę, że musimy zmienić reguły gry. Może prawda jest już czymś innym? Jestem wielkim fanem AI, natomiast dla mnie jest to kłamstwo, które jeśli ma zaistnieć w teatrze to musi zaistnieć w teatrze opowiadając o samym sobie - o kłamstwie. Wtedy jest w stanie być prawdziwe.Jeśli kłamca w teatrze nie kłamie udając, że to jest prawda tylko przyznaje się do tego, że kłamie - to wtedy zaczyna być to dla mnie prawdziwe.Dlatego, jeśli mam okazję robić swoje autorskie spektakle to zawsze staram się zatrzymywać ten pierwiastek, który nazywam prawdziwym.”

Image
eo-dumski-fot.-edgar-de-poray

Serdecznie zapraszamy do przeczytania całej rozmowy oraz zapoanania się z działaniami Cloud Theatre.

3. O sztuce cyfrowej w teatrze VR
Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z prof Michałem (Sidey Myoo) Ostrowickim. Wspólnie zastanawiamy się nad pozycją sztuki cyfrowej (ArsElectronica) we współczesnej kulturze. Jakie są jej możliwości a jakie ograniczenia? Do jakiej przyszłości prowadzą nas artyści i korporacje a do jakiej sami chcielibyśmy dążyć? Zapraszamy do wysłuchania rozmowy [link].

4. Technologia VR zagląda do opery!
Na  tegorocznym Bayreuther Festspiele, zwanym festiwalem wagnerowskim, już pierwszego dnia ( tj.25.07.2023) będzie można podziwiać najnowszą produkcję "Parsifala"  przygotowaną w technologii VR w reżyserii Jaya Scheiba. W spektaklu wystąpią m.in. Derek Welton, Tobias Kehrer, Georg Zeppenfeld, Andreas Schager, Jordan Shanahan, Elina Garanča i Ekaterina Gubanova. Artystów poprowadzi dyrygent Pablo Heras-Casado. Trzeba przyznać, że odbywający się nieprzerwanie od 1876 r. Festiwal Wagnerowski w Bayreuth stanowi jedno z ważniejszych wydarzeń operowych na świecie, a pojawienie się tam produkcji z rozszerzoną rzeczywistością, możliwą do doświadczenia przez google to nie lada gratka! Więcej zdjęć z wydarzenia już wkrótce. 

Image
Teatr im. Słowackiego w Krakowie - logo

Biennale

Przez sześć tygodni (18.10.2023-28.11.2023) mogą Państwo odwiedzać MOS (ul. Rajska 12),  aby podziwiać prace VR z całego świata. Więcej informacji na stronie teatru. Podczas biennale odbywać się będą również wydarzenia towarzyszące, które przybliżą zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją, bio-mimikrą, czy rzeczywistością rozszerzoną. Więcej informacji poniżej.